1. Luettele kolme tyypillisintä käynnistinvian ilmenemistapaa.
- Lukkoonjarrutuskokeessa käynnistin kuumenee voimakkaasti, joten kuormitusta ei saa jatkaa kuin muutamia sekunteja.
-Käynnistin ei pyöri tai pyörii liian hitaasti.
-Käynnistin ei pyöritä moottoria, ts. hammaspyörä ei kytkeydy tai vapaakytkin luistaa.
-Mitään ääntä ei kuulu käynnistysyrityksistä huolimatta.
2. Missä todennäköisimmin on vika, kun käynnistin ei pyöri kunnolla ja valot samalla himmenevät huomattavasti?
-Akun varaustila on alhainen tai liitokset huonot.
3. Miten käynnistimen vapaakytkimen luisto käynnistettäessä ilmenee?
-Käynnistin pyörii tyhjää ja moottori ei pyöri.
4. Miksi akun kunto ja varaustila on tarkastettava ennen käynnistinpiirin mittauksia?
-Akun varaustila vaikuttaa käynnistysjännitteen ja virran mittaustuloksiin.
5. Mitä vikoja käynnistinjärjestelmästä pyritään löytämään jännitehäviömittauksilla
-Tarkistetaan solenoidin, sähkömoottorin kunto ja kaikki liitokset.
6. Kuinka paljon jännitehäviö saa enintään olla käynnistimen maattopuolen mittauksessa, jos käynnistimen ottama virta on 300 A?
- Jännitehäviö saa maksimissaan olla 0,5V-0,7V
7. Miksi akun maadoituskaapeli on irroitettava ennen käynnistimen irroitusta?
-Siksi ettei käynnistimelle tule enää virtaa ja ettei tule oikosulkua starttimoottoria irroittaessa.
8. Mitä tarkastuksia teet puretun käynnistimen osille?
-Seuraavien
osien kunto täytyy tarkistaa: Päätyosien ja hammaspyörän sisällä
olevien laakerihelohen kunto, käynnistyshammaspyörän ja vapaakytkimen
kunto, vauhtipyörän hammaskehän kunto, hiiliharjojen kunto sekä ankkurin
kunto.
9. Mitä on otettava huomioon käynnistimen hiiliharjojen uusinnassa?
-Hiiliharjojen pituuden tulee olla ohjearvon mukaiset.
10. Mitä on varottava käynnistimen osien pesussa?
-Osien
puhdistamisessa on oltava tarkkana ettei käytä voimakkaita liuottimia
sillä kestomagneetit voivat lähteä irti liimauksistaan ja käämin lakka
vaurioitua.
11. Mitä merkitystä on oikealla siirtoreleen toimintaliikkeen pituudella?
-Jos
toimintaliike on liian pitkä, käynnistimen hammaspyörä voi vaurioitua.
Jos puolestaan toimintaliike on liian lyhyt, hammaspyörä ei kytkeydy
kampiakselin vauhtipyörän hampaille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti