torstai 18. joulukuuta 2014

Tehtävä 4

1. Luettele kolme tyypillisintä käynnistinvian ilmenemistapaa.
 
-Käynnistin ei pyöri tai pyörii liian hitaasti.
-Käynnistin ei pyöritä moottoria, ts. hammaspyörä ei kytkeydy tai vapaakytkin luistaa.
-Mitään ääntä ei kuulu käynnistysyrityksistä huolimatta.
 

 2. Missä todennäköisimmin on vika, kun käynnistin ei pyöri kunnolla ja valot samalla himmenevät huomattavasti?

 -Akun varaustila on alhainen tai liitokset huonot.


 3. Miten käynnistimen vapaakytkimen luisto käynnistettäessä ilmenee? 

-Käynnistin pyörii tyhjää ja moottori ei pyöri.


4. Miksi akun kunto ja varaustila on tarkastettava ennen käynnistinpiirin mittauksia?

-Akun varaustila vaikuttaa käynnistysjännitteen ja virran mittaustuloksiin.

 5. Mitä vikoja käynnistinjärjestelmästä pyritään löytämään jännitehäviömittauksilla

-Tarkistetaan solenoidin, sähkömoottorin kunto ja kaikki liitokset.

6. Kuinka paljon jännitehäviö saa enintään olla käynnistimen maattopuolen mittauksessa, jos käynnistimen ottama virta on 300 A?

- Jännitehäviö saa maksimissaan olla 0,5V-0,7V

 7. Miksi akun maadoituskaapeli on irroitettava ennen käynnistimen irroitusta?

 -Siksi ettei käynnistimelle tule enää virtaa ja ettei tule oikosulkua starttimoottoria irroittaessa.

8. Mitä tarkastuksia teet puretun käynnistimen osille?

-Seuraavien osien kunto täytyy tarkistaa: Päätyosien ja hammaspyörän sisällä olevien laakerihelohen kunto, käynnistyshammaspyörän ja vapaakytkimen kunto, vauhtipyörän hammaskehän kunto, hiiliharjojen kunto sekä ankkurin kunto.

 9. Mitä on otettava huomioon käynnistimen hiiliharjojen uusinnassa?

 -Hiiliharjojen pituuden tulee olla ohjearvon mukaiset.

10. Mitä on varottava käynnistimen osien pesussa?

 -Osien puhdistamisessa on oltava tarkkana ettei käytä voimakkaita liuottimia sillä kestomagneetit voivat lähteä irti liimauksistaan ja käämin lakka vaurioitua.

11. Mitä merkitystä on oikealla siirtoreleen toimintaliikkeen pituudella?

 -Jos toimintaliike on liian pitkä, käynnistimen hammaspyörä voi vaurioitua. Jos puolestaan toimintaliike on liian lyhyt, hammaspyörä ei kytkeydy kampiakselin vauhtipyörän hampaille.

12. Mitä on otettava huomioon käynnistimen lukkoonjarrutuskokeessa?            

- Lukkoonjarrutuskokeessa käynnistin kuumenee voimakkaasti, joten kuormitusta ei saa jatkaa kuin muutamia sekunteja. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti