sunnuntai 21. syyskuuta 2014

4-t Moottorin Toiminta

4-t moottorin toimintaa...

http://www.youtube.com/watch?v=thh_RygJdRs

selitän kyseiseltä videolta rankennus järjestyksen.

  1. kampiakseli ja laakerit kiinnitetään siihen ja kiertokanget.
  2. männät sokat ja männäntapit.
  3. kiinnitetään sylinteriin.
  4. vauhtipyörä kiinnitetään kampiakseliin.
  5. sitten tulee sylinterikansi johon tulee venttiilit, venttiilijouset, venttiilipikarit, ja kiilat niillä venttiili pysyy paikallaan.
  6. sylinterikanteen tulee kaksi nokka-akselia ja laakerit.
  7. sylinterikannen ja sylinterien väliin tulee tiiviste.
  8. sitten nokka ketju jonkapäälle tulee öljytiivis kansi jossa öljyvoitelee ketjua ja apulaiteketju siihen päälle.
  9. Nokka-akseleiden päälle tulee kansi jonka väliin tulee tiiviste.
  10. sitten tulee öljypohja.
  11. moottorin kylkeen tulee imusarja.
  12. moottoriin kiinnitetään tulpat, tulpanjohdot ja virranjakajan.
  13. sitten tulee vesipumppu, kiristin,kampiakselin hihnapyörä, ohjaustehostin ja laturi jotka pyörivät samalla hihnalla. 
Nokka-aksleien pyöriessä männät liikkuvat 

  • imutahti:mäntä liikkuu alas jolloin imuventtiili aukeaa ja polttoaine/ilmaseos siirtyyy männän päälle.
  • puristustahti:männän noustessa ylös se puristaa seoksen pieneen tilaan, jolloin paine nousee palotilassa korkeaksi.
  • Työtahti: kun mäntä on ylhäällä, polttoaine syttyy sytytystulpan antamasta kipinästä ja mäntä liikkuu alas. Kiertokanget pyärittävät kampiaakselia ja sen pyörää männän liikkuessa.
  • Poistotahti:sitten pakoventtiili aukeaa ja kun mäntä nousee ylös e tyäntää palaneen seoksen pakoventtiilistä pois pakopuolelle ja sitten ulos moottorista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti