http://www.youtube.com/watch?v=thh_RygJdRs
selitän kyseiseltä videolta rankennus järjestyksen.
- kampiakseli ja laakerit kiinnitetään siihen ja kiertokanget.
- männät sokat ja männäntapit.
- kiinnitetään sylinteriin.
- vauhtipyörä kiinnitetään kampiakseliin.
- sitten tulee sylinterikansi johon tulee venttiilit, venttiilijouset, venttiilipikarit, ja kiilat niillä venttiili pysyy paikallaan.
- sylinterikanteen tulee kaksi nokka-akselia ja laakerit.
- sylinterikannen ja sylinterien väliin tulee tiiviste.
- sitten nokka ketju jonkapäälle tulee öljytiivis kansi jossa öljyvoitelee ketjua ja apulaiteketju siihen päälle.
- Nokka-akseleiden päälle tulee kansi jonka väliin tulee tiiviste.
- sitten tulee öljypohja.
- moottorin kylkeen tulee imusarja.
- moottoriin kiinnitetään tulpat, tulpanjohdot ja virranjakajan.
- sitten tulee vesipumppu, kiristin,kampiakselin hihnapyörä, ohjaustehostin ja laturi jotka pyörivät samalla hihnalla.
Nokka-aksleien pyöriessä männät liikkuvat
- imutahti:mäntä liikkuu alas jolloin imuventtiili aukeaa ja polttoaine/ilmaseos siirtyyy männän päälle.
- puristustahti:männän noustessa ylös se puristaa seoksen pieneen tilaan, jolloin paine nousee palotilassa korkeaksi.
- Työtahti: kun mäntä on ylhäällä, polttoaine syttyy sytytystulpan antamasta kipinästä ja mäntä liikkuu alas. Kiertokanget pyärittävät kampiaakselia ja sen pyörää männän liikkuessa.
- Poistotahti:sitten pakoventtiili aukeaa ja kun mäntä nousee ylös e tyäntää palaneen seoksen pakoventtiilistä pois pakopuolelle ja sitten ulos moottorista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti